
Każdemu marzy się biznes, który przynosi wysokie zyski, nie wymaga dużych inwestycji i zapewnia sporą elastyczność. Wydawać by się mogło, że to niemożliwe. Okazuje się jednak, że można to osiągnąć za pomocą dropshippingu. Chociaż nie jest to model pozbawiony wad to jest to dobry start na rynku e-commerce dla wielu początkujących przedsiębiorców oraz model, z którego często korzystają nawet bardzo duże sklepy.
Aby mądrze wykorzystać możliwości tego modelu pośrednictwa w sprzedaży, należy zastanowić się nie tylko, co będziemy sprzedawać, ale także m.in.:
- kim są nasi klienci,
- jakie mają problemy,
- jakie są ich potrzeby,
- czego oczekują od sprzedawcy,
- co mogłoby ich skłonić do zakupów.
Dlatego na początku przybliżę Ci, jak wyglądają obecne zachowania konsumentów w sieci, a następnie pokażę jakie produkty cieszą się największym powodzeniem.
Zachowania zakupowe w Internecie 2020
Na podstawie raportu E-commerce w Polsce 2020 przygotowanego przez Gemius Polska można wysnuć wiele przydatnych wniosków do prowadzenia działalności dropshippingowej.
Z przeprowadzonych przez nich badań wynika, że 73% Internautów dokonuje zakupów online, z czego aż 72% wybiera polskie sklepy. Największą popularnością cieszą się wśród osób do 34 roku życia, z wyższym wykształceniem. Nie bez znaczenia jest także sytuacja dochodowa internauty – im dochód jest wyższy, tym większa skłonność do zakupów w sieci. Te dane tylko potwierdzają szanse wykorzystania modelu opartego na dropshippingu.
Mocne i słabe strony zakupów online według klientów
Do kluczowych czynników motywujących klientów do zakupów przez Internet według raportu można zaliczyć:
- dostępność 24/7,
- brak konieczności podróży do sklepu,
- nieograniczoną liczbę czasu na zastanowienie,
- atrakcyjne ceny,
- łatwe możliwości porównania ofert,
- ogromny asortyment.
Istnieją jednak obszary, w których klienci e-commerce napotykają problemy, co jednocześnie można wykorzystać do budowania naszej przewagi konkurencyjnej w dropshippingu.
Wyniki badań pokazały, że aż 37% klientów jest rozczarowanych długim czasem oczekiwania na produkty, z kolei 30% skarży się na wysokie koszty dostaw, a 27% deklaruje niezadowolenie z częstotliwości otrzymywania reklam.
Ponadto, klienci wskazali, że do zakupów internetowych mogłyby ich zachęcić specjalne zniżki i niższe ceny w stosunku do sklepów stacjonarnych.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów z pewnością byłoby postrzegane, jako istotna zaleta korzystania z usług.
Formy dostawy pożądane przez klientów
Według Raportu Gemius Polska klienci deklarowali, że najchętniej wybieraliby dostawę kurierem, wskazało tak 74% badanych. Na drugim miejscu uplasowały się paczkomaty z wynikiem 68%, a trzecią cieszącą się powodzeniem formą przesyłek, okazały się dostawy pocztowe do domu, stanowiły 55%.
W przypadku faktycznych wyborów badanych, sytuacja ulega zmianie. Mianowicie w pierwszej kolejności klienci korzystają z paczkomatów, kolejno z kuriera i przesyłek pocztowych. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że najwygodniejszą formą jest kurier, niemniej jest również najdroższy, stąd pewnym kompromisem pomiędzy ceną, a wygodą stają się paczkomaty.
Warto wziąć pod uwagę te dane planując wybór formy dostawy do sklepu internetowego.
Najchętniej wybierane produkty w e-handlu 2020
Wybierając branżę, dla której chcemy świadczyć usługi dropshippingowe zdecydowanie należy zapoznać się z trendami, jakie panują na rynku zakupowym.
Poniżej znajdziesz listę produktów, które były najchętniej wybierane przez klientów w e-handlu według Raportu dla E-commerce przygotowanego przez Gemius Polska w 2020 roku.
- Odzież, dodatki i akcesoria – 69%
- Obuwie – 58%
- Kosmetyki, perfumy – 57%
- Książki, płyty i filmy – 56%
- Bilety do kina, teatru – 51%
- Sprzęt RTV/AGD 48%
- Produkty Farmaceutyczne – 47%
- Odzież sportowa – 46%
- Artykuły dziecięce, zabawki – 43%
- Tablety, smartfony, telefony, akcesoria GSM – 42%
- Podróże, rezerwacja – 38%
- Meble i wystrój wnętrz – 35%
Wybierając produkty, które chcemy sprzedawać w modelu dropshippingowym mamy dwie możliwości. Można albo zdecydować się na sprawdzone rozwiązania, gdzie jest duży popyt i pozytywnie się wyróżnić na tle konkurencji, albo próbować wstrzelić się w niszę.
Dropshipping – co najlepiej sprzedawać?
Dropshipping koncentruje się na pośrednictwie pomiędzy dostawcą produktu, a klientem. Możesz zatem zakładać, że wszystko jedno w czym będziesz pośredniczyć. Niemniej dokonując wyboru branży, nie przekreślaj swoich zainteresowań. To one często są podstawą sukcesu.
Znacznie lepiej będziesz promować i sprzedawać produkty, o których dużo wiesz i które są Twoją pasją. Głównie dlatego, że będziesz potrafił zarazić entuzjazmem i wyeksponować korzyści, zarówno te widoczne, jak i te ukryte.
Ale zanim zaczniesz, przeanalizuj dokładnie dane, otoczenie konkurencyjne, pomyśl o tym, jak możesz się wyróżnić. A jak już to będziesz miał za sobą, to przygotuj plan biznesowy. Możesz skorzystać z prostej analizy SWOT, czyli wypisz swoje szanse, zagrożenia, mocne i słabe strony.
Na pewno powyższe działania pomogą Ci dokonać właściwego wyboru i zacząć czerpać prawdziwą przyjemność z prowadzenia działalności.