Dropshipping w sklepie internetowym – czy warto?

W sprzedaży internetowej możliwy jest dropshipping, czyli sytuacja w której sklep przyjmuje zamówienia klientów i sprzedaje produkty, jednak magazynowaniem produktów i wysyłką ich do klienta zajmuje się dostawca.

Na czym polega dropshipping?

W tym rodzaju sprzedaży sprzedawca jest niejako pośrednikiem pomiędzy dystrybutorem (lub producentem czy hurtownią) a klientami. Dzięki takiemu systemowi sprzedawca nie musi martwić się tzw, logistyką zamówienia, natomiast dystrybutorzy nie muszą zajmować się docieraniem towarów do sprzedawcy. Dropshipping w sklepie internetowym przebiega w następujący sposób:

  1. klienci składają swoje zamówienie w sklepie,
  2. sprzedawca wysyła do producenta (czy hurtowni) zapytanie o dostępność danych produktów,
  3. producent odpowiada, czy konkretny produkt jest dostępny,
  4. kiedy produkt jest dostępny, sprzedawca zatwierdza zamówienie i wtedy hurtownia rezerwuje określoną ilość towarów,
  5. sprzedawca w sklepie otrzymuje płatność od klienta,
  6. po otrzymaniu pieniędzy sprzedawca przesyła producentowi należność za towar, ale zawsze pomniejszoną o wysokość marży,
  7. producent wysyła zamówione produkty do klienta.

Czy warto zdecydować się na dropshipping?

Ta forma sprzedaży ma kilka wyraźnych zalet, szczególnie z punktu widzenia sprzedawców. Po pierwsze, przynosi im oszczędności, bo nie trzeba wtedy inwestować w biuro, magazyny, a pracę można wykonywać w domu. Jest to korzystne, szczególnie na początku działalności, kiedy nie trzeba ponosić wydatków nie wiedząc co będzie dalej. Po drugie, sprzedawca nie musi martwić się logistyką zamówienia. Oznacz to, że nie ma obowiązku magazynowania, pakowania przesyłek i wysyłania zamówień. Wszystko to leży w gestii producenta czy hurtowni. Rola sprzedającego, jak już były wspomniane wcześniej, ogranicza się do przyjęcia zamówienia, odebrania płatności, a później do przesłania odpowiedniej kwoty do producenta. Po trzecie, istotną korzyścią jest oszczędność czasu. Sprzedawca może skupić się na marketingu swoich działań, nie martwiąc się np. o zamawianie produktów i wystawianie faktur. Po czwarte, dropshipping w sklepie internetowym pozwala także na sprzedać towarów „nietypowych”, które w innym przypadku nie mogłyby być np. zmagazynowane.

Ta forma sprzedaży nie jest jednak pozbawiona wad. Należało by tutaj wymienić przede wszystkim brak kontroli nad terminem i formą wysyłki co czasami wiąże się z dłuższym czasem realizacji zamówienia. Inną wadą jest brak kontaktu sprzedawcy z towarem – w takiej sytuacji ciężko zadbać o atrakcyjną prezentację produktów.

Ze względu na swoje wady i zalety dropshipping może być dobrą propozycją dla początkujących sprzedawców lub dobrym sposobem na poszerzenie swojego asortymentu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę ograniczenia jakie za sobą niesie kiedy decydujemy się na prowadzenie sklepu w takiej formie.